Sol og sommer

Nu er sæsonen for at bruge bestanden af vinkelkøretøjer til andet end daglig, fornøden transport ved at være på sit højeste. Siden sidst har der været en masse herlige arrangementer – i både regn og blæst, men sandelig også i højt solskin. I år har undertegnede været HY-ejer (og kredsformandl) i 25 år, og da “FRIKKE” blev samlet og klargjort til syn samtidig med at vi blev gift, så må det være tid for sølvbryllup denne sommer. Jomfruturen – vores bryllupsrejse – dengang gik til Provence (da omsyn af skævttrækkende bremser forpurrede deltagelse i verdenstræffet i Portugal). Næste år skal hun med til Spanien. Denne sommer er det HYnimoggen, som skal på vulkaner igen.

Og de bar stadig øl ind
På den sidste dag i marts skulle vi have besøgt automobil-museet i Strib, men da ejeren ikke var færdig med at polere bilerne op efter vinteren (og desuden ikke var hjemme den dag, vi ville komme), måtte vi linde på noget andet at kombinere det længe planlagte bryggeri besøg i Indslev med. Til begge dele skulle man være mindst 15, og det var lige knap, så vi nøjedes med at købe øl og få en hyggelig snak med bryggeridirektør Anders. Katrine og Flemming syntes nu, at vi også skulle åbne en flaske eller to og foreslog, at vi indlagde en frokostpause i bådeklubhuset ved Varbjerg Strand, hvor de har deres lille skiv fortøjet. Det blæste en stiv pelikan, og den var kold, så vi tog med kyshånd imod tilbuddet om at nyde pilsneren inden døre. Ad små, spændende bagveje trillede vi til Vissenbjerg, hvor andre klubmedlemmer allerede ventede hos Birthe og Flemming, som havde lovet at lægge hus til en lille værkstedsdag. Andre skal jo til Island i 2CV, og havde liiige et par ting, som han gerne ville have hjælp til. F.eks. et drilsk speedometerkabel. Det startede udenfor – mange vinkelmekanikere flokkedes i indkørslen og stak hovedet ned i motorrummet, men det var ikke lige så enkelt som så. Det var i hvert fald hundekoldt l Så vi flyttede festbordene inde i garagen, så den lille hvide bil kunne komme ind i varmen – ahhl Og så blev der klonet speedometer (en Jaeger er ikke bare en Jaeger . .. . ) og drukket mere kaffe. Og i skrivende stund er Andre på vej til Sønderby Bjerge for at få svejset. Og mon ikke der stadig er noget at ordne, når der er Islandsklargøring sammesteds midt i juni!

Påsketræffet i Röitgesbüttel
Lå i starten af april, så vi slap for den værste kulde. Det dårlige vejr var overstået, inden selve træffet startede. Sidste års voldsomme hede mærkede vi nu ikke noget til, så det var godt, at arrangørerne havde slået et stort telt op med varme. Træffet var yderst velbesøgt, og der var sørget for, at både små og store blev underholdt og aktiveret. Der var musik med Botulisme 2 aftener. Det efterhånden obligatoriske Ventildeckelrennen blev afviklet efter alle kunstens regler, og Lars Erik forsvarede de danske farver. Og der var selvfølgelig talrige muligheder for at købe vådt og tørt (intet R6tgesblitteltræf uden pandekageri). En del af årets Raid Island-deltagere – samt nogle nysgerrige – var til stede (“der var 1, der var 2, der var … “1). Vi nåede faktisk at holde 4 informations- og planlægningsseancer i løbet af træffet (den sidste foregik i knejpen, hvor lige pludselig Peter Fosselius og Lorraine dukkede op. De var på vej fra Bretagne til Danmark og hente en AK. Og snart på vej down-under, hvor indtil flere udgaver af årets Raid Australia løber af stabelen). Plus at vejlede nogle af dem, der ville køre til jubilæumstræffet i Finland uden at sejle. Undertegnede driver nærmest russisk rejsebureau p.t. (i mellemtiden har jeg været på min første tur til Rusland uden bil – det er lige før, jeg synes, at det er nemmere at få 12 2CV’er over grænsen end 19 passager og en bunke cello kasser i et Aeroflot-fly!). Et sikkert forårstegn er værkstedsdag i Køng. Denne lørdag hen i april stod i HY-koblingernes tegn. Vi delte Klaus ‘ glæde over, at hans HY nu har en ny kobling (den gamle så ikke køn ud), og Morten bliver hele tiden klogere. Han har udviklet en måleplade til at udregne den nøjagtige afstand, så koblingen kommer til at virke perfekt (og selvom der stadig er projekter, så er bilen i hvert fald blevet synet, og det er jo en god ting i). En nabo dukkede op – han havde arbejdet hos Citroen i Bådehavnsgade og kunne en masse historier om reparation, tilretning og klargøring af HYere og andre dejlige modeller. Han medbragte et par 60 års jubilæumsglas til Klaus.
I maj var det tid for Citræf, men det må andre berette om, da jeg tog med et dusin elever til Volga for at inspirere dem (og russerne) i et spændende kulturmøde mellem to meget forskellige pædago-giske systemer. Har dog hørt, at træffet var super tilrettelagt, og der var godt besøgt. Nogle af deltagerne tog slet ikke hjem, men blev i Jylland indtil grænsetræffet i Saltum startede. Der var afbud fra England og Tyskland, men som du kan læse i artiklen andetsteds i bladet, så var der omkring 100 andre, som dukkede op. Og de havde absolut det gode vejr med. Godt vejr håber vi også på senere på sommeren – både til sølvbryllup, afrejsetræf i Tornby før Raid Island (som tæller 20 biler og cirka 3S deltagere. Ingen har booket sig ind på “turistruten” uden højlandskørsel, og en snes af dem har sagt ja til at blive hejst 120 meter ned i et vulkankrater!}, jubilæumstræf i Finland, ICCCR i England, Fynstræf i Højrup (se annoncen her i bladet) og Gorms Gæstebud. Du er velkommen til det hele – og tag gerne solskin med!
Karen Valeur

Klippet fra ATTRACTION 195, juli 2012