Sommeren går på hæld, men den er der sørme endnu her på Gorms Gæstebud! Det regner ikke, den store vandpyt er drænet, kagebordet er som sædvanligvis fuldstændig vinkelfantastisk (bl.a. den FLOTTESTE 2 CV-lagkage, jeg nogensinde har set!) og majskolberne overordentlig velsmagende, så alt er vel her ved deadline. Og ligesom sidste sommer har der været bryllupper. Ved Sankt Hans-tide var det kredsforkvindens eget sølvbryllup (både med gemalen og FRIKKE, vores HY!). En strålende solskinsdag med mange vinkler og megen musik. Vi takker for besøg og gaver og hilsner! Og mens Raid Island løb af stablen, var der bryllup i klub Trekanten. Vi har netop erfaret, at Ida og Lars Erik skal bygge om, og så er man jo nødt til at have papir på kærligheden – tillykke, tillykke!
I år var der ikke en masse til – og frameldinger til Raid Island i sidste øjeblik, så i rimelig tid gik kabalen med kahytterne op, og den 10. juli afgik 20 biler med 30 personer fra 9 lande med færgen fra Hirtshals. Deriblandt raidets ældste bil, en 2CV fra 80’erne med samme ejere siden 1968, men helt nygifte! Så mens turen var sølvbryllupsrejse for os selv (plus Dans søster og svoger, som giftede sig samtidig og var med på FRIKKEs første Islandstur i 1988), var det bryllupsrejse for Per og Barbro. I lang tid havde vi udvekslet informationer og gode råd på et særligt forum, som Daniel Galbavy, trofast raid-hvor end-vi-skal-hen-deltager, havde oprettet for deltagerne. Det var en udfordring for franskmændene, idet ikke alle vi andre behersker vinkelfransk og hvad dertil hører, men billeder og vores reservedelsliste (og Google translate!) taler alle sprog, så det gik fint.
Mens nogen kørte Island rundt, har andre været på jubilæumstræf i Finland og raid i Rusland. Der har også været folk til ICCCR i England. Som sædvanlig blev der forberedt biler til den store guldmedalje. Morten fik ryddet gevaldigt op i sin garage og indkørsel – klubbens reservedelslager er blevet suppleret med pæne dele (og nu har vi vores egen kredsanderumpe! – ihvertfald indtil Morten kører 2CV igen). Og endnu en 2CV er blevet malet gul på Peders værksted, så nu er der både en Svetlana og en Olga!
For en gangs skyld skulle “Mother Duck” (alias vores HYnimag) ikke til syn, og tændingsjustering og bremseeftersyn var ret hurtigt klaret (der blev også tid til at hjælpe Andre med at gøre den hvide 2CV Islandsklar med tagbox og plads til 3 sæder. Også indbygning af nyt førersæde i Unimoggen og gennemgang af XM’eren før syn). Men NU skulle det være med en hardtop til førerhuset! Og når nu kassen på kalorius slægter en HY på, så kan man jo også skrælle et tag fra et gammelt førerhus (som tidligere sad på en hestetransport, der var sunket ned i mudderet i Langesøskoven for en snes år siden). Af med taget, på med plade (en Unimog er jo bredere end en HY), tilpasse og svejse – gad vide hvor meget det tag kommer til at larme. Og det bedste af det hele: montage af HY-skydevinduer, så man kan se ordentligt ud til siderne! Men tilpasning og ekstra pladestykker overalt tager tid – opringning til Klaus Fjord, som er til syn med en 2eV, men kommer susende og gør en tidsforskel, så vi (og Andre) faktisk når til Tornby, hvorfra konvojen til færgen skulle starte. En herlig tur tog sin begyndelse – glæd dig til at læse mere i de næste numre af Attraction! For ganske nylig var der Fynstræf i Højrup – Erik har skrevet om træffet her i dette nummer.
Når man har 5 biler på plader, er der altid en af dem, som snart skal til syn. Lige nu gælder det XM’eren. Hvis nogen får færten af en intakt bagendeløftecylinder til en stationcar, hører vi gerne om det! Og ligeledes om et trick til at få ABS-lampen til at lade være med at lyse i utide. Men som en klog jyde engang sagde: “Der er forskel på bøvl og træls bøvl ‘; så der er altid en løsning! Apropos syn så er der et spændende værkstedskursus i vente: 14 medlemmer skal medbringe 2 ømme 2eV-karosserier til Teknisk Skole i Silkeborg, hvor Peter superpladesmed vil undervise i restaurering af alskens rustobjekter. Der er allerede medlemmer (og karosserier), der har meldt sig, så tøv ikke med at give tilsagn! Man må også være med og kigge. Det gælder også værksteds. dag i oktober. Men jeg ved allerede, at Paul gerne vil skifte forhjulslejer på sin 2CV, så vi må hellere få hånden op af lommen! Vi ses på værkstedet i Køng 20. oktober, til Fynsgeneral. forsamling (hvor vi skal aftale vores status som kreds i den nye klubstruktur), og naturligvis juletræstur. Eller noget andet vinkelhyggeligt – du hører nærmere!
Karen Valeur
klippet fra ATTRACTION 296, oktober 2012